Friday 11 February 2011

"Dia Makan Broccoli Saya!"

assalamualaikum sumerrr..
harap korang sehat-sehat belaka yerr.. :)

post kali ni aku nk share ngan korang pengalaman memalukan + kelakar yang pernah jadi kt aku. benda ni jadi time aku keje bhagian dapur restoran western @ sunway pyramid dulu. time tu umor aku 18 tahun. sebelum keje, aku tak reti nak marahmarah orang. tapi semenjak keje, bukan main lancang mulut aku nak sound orang. almaklum lah, bile keje dapur, hati pun cepat panas. lagilagi bila keje dengan foreigners dari filipina, indonesia, bangladesh, myanmar, mongolia, canada and so on. tapi yang peliknya, lepas aku marah-marah, badan aku akan menggigil then menangis sampai muka merah-merah.



nak dijadikan cerita, ada lah satu hari tu partner aku tak datang. so, keje pun banyak lah. production aku kena wat sengsorang. dalam banyakbanyak keje, aku paling tak suke n menyampah potong broccoli. sebabnya, sangat lah melecehkan ! kalau potong dua or tiga biji takpela jugak. ini sampai dua or tiga carton ! aku cakap leceh pasal first step kena buang part yg keras tu guna peeler, then potong jadi kecik-kecik n ada separuh tu kena potong kasar-kasar, pastu kne celur, next masukkan dalam air sejuk (kena prepare sendiri) last skali masuk dalam plastik, sblum nk msuk plastik kena timbang. haish ! rumit kan ?

cuba broccoli bentuk camni, excited la sikit aku nak potong! huhu!

that day, time aku tengah syok dok timbang & masukkan broccoli tu dalam plastik, ade sorang mamat india ni datang kacau aku, konon saje nak borakborak. aku layankan jela memandangkan aku pon tengah bosan time tu. ok fine la kalau datang nak borak, tapi kan tangan dia non-stop mengunyah broccoli dalam bekas yg aku tak timbang lagi ! aku cakap la elok-elok dengan dia, "dey! dey! janganla makan banyak-banyak, aku dah bajet nak wat 200 portion nih, kalau asyik makan tak capai la target aku" pastu boleh pulak dia nak main-main ngan aku kan, saja makan lagi banyak nak wat aku sakit hati. sambil wat muka annoying dia tuh ! aku tak paham betul ! dah la aku tengah stress partner aku tak datang. memang silap la nak bergurau dengan aku time tu. tapi aku sabar lagi, aku tegur dia lagi skali. tak jalan jugak ! kali ketiga aku tegur pun no response. so ape lagi aku terus sound, lebih kurang macam ni la :

weyh!! *hentak mangkuk penimbang* ko memang cari pasal kan?!?! k****g tak paham bahasa camni r!!!!!! aku cakap jangan, jangan larh! ingat aku mainmain ker???! nah! nak makan sangat kan?!? amek nih!! *tolak bekas broccol then kuar dapur smbil badan menggigil* 

percaya tak aku wat camtuh? huhu !

kebetulan Kitchen Manager (KM) aku nampak time tuh n tetiba jadi kecoh satu dapur.. bos aku pun kejar la aku sampai masuk dalam stor.. macam aku cakap, lepas marah aku akan nangis..

KM: aiyoo makcik.. kenapa niii?
Aku: DIA MAKAN BROCCOLI SAYA!!!

staff-staff yang ada dalam stor time tu terus gelakkan aku !
KM aku pun macam nak tergelak tp dia cube tahan. I noticed that !

KM: siapa yang makan tuh?! u bgitau i ! biar i pegi marah dia !
Aku: ch***i..
KM: u tunggu sini ar.. i pegi panggil dia.. nak kena dia ni..

beberapa minit KM datang dengan si sengal tuh..
siap pegang tengkuk mamat tuh dri belakang..

Si Sengal: aku mintak maaf r.. saje nak kacau-kacau kau.. nnti aku tolong kau potong broccoli k..
Aku: . . . . . . .
KM: makcik.. sekarang dah ok r.. dia suda mintak maaf kan? u jangan simpan dalam hati tau.. nnti i suruh dia tolong u.. *sambil sengih-sengih*
Aku: okey, okey *blushing*


haaa.. begitu lah kisah aku dibuli sampai menangis dulu.. dan secara jujurnya, time aku keje sana, lebih dari 7 kali kot aku menangis.. menangis sebab aku tak tahan marah ada, sebab kena buli pun ada. macam-macam kes.. antaranya, pasal broccoli ni, main-main ketuk kepala aku dengan penutup bekas diperbuat drpd gabus, kena pukul dengan gulungan plastic wrap kt belakang badan, kene tolak ke dinding.. macam-macam la! dahsyat kan diorang bergurau? adehh.. kejutan budaya.. 1st time keje kot!  time tu umur 18 tahun.. tapi papepun tu la tempat paling best bagi aku! banyak sangat kenangan tau! ;)

No comments:

LinkWithin